تبلیغات
شبیه سازی و انجام پروژه ها و مقالات مهندسی برق ، کامپیوتر و مکانیک ، ترجمه کلیه متون تمامی گرایش های مهندسی برق،کامپیوتر،ریاضیات،فیزیک و آمار در اسرع وقت و با نازلترین قیمت قدرت الکترونیک کنترل مخابرات مهندسی پزشکی نرم افزار سخت افزار هوش مصنوعی IT فناوری - روش هایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

روش هایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

دوشنبه 31 مرداد 1390 05:23 ب.ظنویسنده : هادی

 

روش هایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

7 روش برای کاهش وزن بدون گرسنگی


رژیم غذایی

کم کردن وزن با 2 روش زیر امکان پذیر است:

1- سوزاندن کالری ‏ها با تمرین ورزشی

2- با انتخاب هوشمندانه ی غذا و کنترل واحدهای غذایی.

در تئوری، شما می‏ توانید با گذراندن ساعت‏ ها در سالن ‏های ورزشی مقداری از کالری را از بین ببرید اما این کار در عمل، اتفاقی واقعی و یا خوشایند نیست، از طرفی چه کسی می‏ خواهد که فقط با برگ‏ های کاهو زندگی کند؟

در عوض این 7 روش اگر هر روزه به کار گرفته شوند بدون تلاش زیادی به کاهش وزن کمک می‏ کنند.

1- حرکت دائمی

جیمزلوین پزشک کلینیک مایو در روچستر یک دهه را صرف مطالعه نقش حرکت روزانه یا NEAT (فعالیت ‏های غیرورزشی گرما‏زا در بدن) در سوخت و ساز بدن کرده است. کشف او این است که افرادی که پاهای شان را مرتب تکان می دهند و یا ایستادن را به نشستن ترجیح می ‏دهند و به طور کلی خیلی به اطراف حرکت می ‏کنند روزانه تا 350 کالری بیشتر از کسانی که مدام در حالت نشسته هستند، می ‏سوزانند که این مقدار چیزی در حدود 17 کیلوگرم در سال می شود.

2- اغلب وعده‏های غذایی را زیر 400 کالری نگه دارید.

مطالعات بسیاری پیشنهاد می ‏دهند که بین وعده‏های غذایی خود فاصله‏ های مشخصی قرار دهید و حتی‏المقدر همگی را در یک اندازه تنظیم کنید. غذا خوردن در فواصل زمانی مشخص با: 

سوزاندن میزان کالری بیشتری بعد از غذا خوردن،

واکنش بهتر به انسولین

و کمتر بالا رفتن سطح کلسترول خون

همراه است.

وقتی شما وعده‏ های غذایی منظمی در طول روز می ‏خورید کمتر احتمال دارد که دچار گرسنگی مفرط و یا پُرخوری شوید.

3- روزانه 8 لیوان آب بخورید.

آب تنها یک برطرف کننده عطش نیست، بلکه ممکن است سرعت متابولسیم بدن را هم زیاد کند. محققان آلمانی دریافته ‏اند که نوشیدن 2 لیوان آب سرد میزان سوخت و ساز بدن را تا 30 درصد افزایش داده و اثر آن تا 90 دقیقه باقی می ماند؛ یک سوم این افزایش سوخت و ساز ناشی از تلاش بدن برای گرم کردن آب می باشد و بقیه آن ناشی از تلاش بدن برای جذب آب است. موقع آب خوردن هیچ کالری دریافت نمی ‏شود اما کالری‏ ها سوزانده می ‏شوند دُرست برخلاف زمانی که دیگر نوشیدنی های شیرین را می‏ نوشیم و کالری اضافی دریافت و حتی ذخیره می ‏گردد.

افزایش مصرف روزانه آب تا 8 لیوان به شما کمک می ‏کند تا در طول سال حدود 5/3 کیلوگرم کم کنید.

بنابراین سعی کنید قبل از وعده‏های غذایی، میان وعده‏ها و قبل از نوشیدن آب میوه‏ها و مایعات شیرین، یک لیوان آب بنوشید.

4- بالا و پایین رفتن از پله‏ ها

بالا رفتن از پله‏ ها، یک عمل برای تقویت کردن پاها است. چرا که شما دارید وزن بدن تان را ضد جاذبه زمین به بالا حرکت می ‏دهید. به این ترتیب از هر فرصتی برای این کار استفاده نمایید؛ البته اگر مشکل خاصی مانند کمردرد و زانودرد و ... دارید، قبل از آن با پزشک تان مشورت نمایید.

ورزش

5- سرعت حرکات تان را کنترل کنید.

قدرت و شدت کارهای روزانه ‏تان را افزایش دهید. از جارو زدن گرفته تا به گردش بردن کودک تان. به عبارتی بهتر است همه کارهای تان را با جنب و جوش بیشتری انجام دهید.

6- از کیسه خرید خود، به جای دمبل استفاده کنید.

این که از کس دیگری بخواهید که کیسه خرید و یا چمدان شما را حمل کند، فرصت سوزاندن کالری و قوی ‏تر شدن بدن تان را می گیرید. کیسه‏ های خرید خود را به صورت متوازن و یک بسته در هر دست حمل کنید. حتی اگر مجبورید چندین بار طی مسیر کنید؛ 2 کیسه‏ ی کوچک تر را به جای یک کیسه‏ ی بزرگ حمل کنید؛ در این صورت خودتان می‏ توانید بارتان را جا به جا کنید.

7- در هر وعده غذایی 4 گرم فیبر بخورید.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‏ تواند دریافت کالری شما را بدون این که احساس کمبود کنید کاهش دهد. در یک مطالعه مشخص شده زنانی که روزانه 13 گرم یا کمتر فیبر دریافت می ‏کنند ممکن است 5 برابر بیشتر از زنانی که فیبر بیشتری می خورند، دچار افزایش وزن شوند.

فیبر از طریق مکانیزم های زیر موجب کاهش وزن می شود:

1- سرعت غذا خوردن را کاهش می دهد چون به جویدن بیشتری احتیاج دارد.

2- سرعت حرکت غذا در طول مدت گوارش را افزایش می ‏دهد.

3- هورمون ‏های سیری را بالا می ‏برد.

برای دریافت 25 گرم فیبر در روز مطمئن شوید که 6 وعده یا میان وعده میل می ‏کنید که هر کدام از آن ها حدود 4 گرم فیبر را شامل می‏ شود.

در میان وعده های تان از میوه استفاده کنید و آن ها را در دسترس تان قرار دهید. به این ترتیب به سادگی فیبر دریافتی شما بالا می ‏رود.

    =================================================================== ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    سالم‌سازی ساندویچ‌؛ چرا و چگونه؟


    ساندویچ سالم

    ساندویچ غذایی است سرشار از انرژی که به عنوان میان‌وعده به دانش‌آموزان توصیه می‌شود و اگر به طور صحیح و مقوی تهیه شود، حتی می‌تواند یک وعده غذایی اصلی را تشکیل دهد. در کل، این میان‌وعده‌ به تمرکز، یادگیری و تقویت حافظه ی دانش آموزان کمک بسیاری می‌کند.

    در قدیم نوعی میان‌وعده به نام "لقمه" وجود داشت که همان ساندویچ کنونی بود، ولی در آن زمان خیلی سالم‌تر تهیه می‌شد و معمولا ترکیبی از نان و پنیر و سبزی، یا نان و پنیر و گردو بود.

    اکنون نیز ساندویچ‌ها به عنوان میان‌وعده یا حتی جزو غذاهای اصلی هستند که بهتر است به جای نان‌ سفید از نان‌ سبوس‌دار یا نان غنی شده در تهیه‌شان استفاده شود و تمامی گروه‌های غذایی به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده در آنها موجود باشند.

    ولی مشکل عمده ی ساندویچ‌ها، استفاده از مقدار زیادی سس سفید در آن است که چرب بوده و بیماری‌های زیادی را به همراه دارد. از این‌رو، می‌توان به جای سس مایونز از سس گوجه استفاده کرد و از سرخ کردن زیاد مواد غذایی در روغن خودداری کرد.

    خیار شور نیز به علت داشتن نمک زیاد مضر است، بنابراین می‌توان به جای آن از خیار تازه، گوجه‌فرنگی و کاهو بهره برد.

    توصیه می‌شود غذاهای نیمه آماده مثل سوسیس و کالباس و همبرگر تا حد امکان کمتر مصرف شود، زیرا مواد نگه دارنده بسیاری دارند.

    ساندویچ فلافل نیز که مورد توجه جوانان و دانش‌آموزان است، چون از ترکیب نخود و سیب‌زمینی تشکیل شده و در مقدار زیادی روغن سرخ می‌شود، جزو غذاهای سالم به حساب نمی‌آید و سیب‌زمینی کبابی یا بخارپز یا آب‌پز و نخود پخته می‌تواند جایگزین خوبی برای فلافل به حساب آیند.

    متاسفانه مصرف سیب‌زمینی یا تخم‌مرغ آب‌پز در بین جوانان کمترین طرفدار را دارد، اما می‌توان این غذاهای مقوی را به عنوان ساندویچ در مدارس تهیه کرد و با انواع سبزی‌ها آن را خورد.

    معمولا همراه با ساندویچ‌ نوشابه هم خورده می‌شود که بهتر است به جای نوشابه‌ها که ضرر دارند، از دوغ یا آب‌میوه یا حتی آب معمولی استفاده کرد.

    حبوبات پخته مثل عدس، لوبیا و ذرت پخته هم می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع چیپس‌ها و اسنک‌های تجاری باشند تا وضعیت تغذیه دانش آموزان به مرور زمان به وضعیت مناسب خود برسد.

      =================================================================== ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

      جو؛ پدر غلات


      جو

      جو گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاعش بسته به انواع مختلف آن، تا یک متر می ‏رسد. برگ ‏های آن متناوب، باریک و دراز به رنگ سبز تیره می ‏باشند.

      جو که بیش از دوازده هزار سال پیش شناخته شد، بومی آسیای غربی و آفریقای غربی است و به سرعت در نواحی مدیترانه منتشر شد. جو از آغاز تاریخ انسان و احتمالا قبل از گندم کشت می ‏شده است و هنوز یکی از غذاهای عمده انسان به شمار می ‏رود. جو به طور گسترده در ایتالیا کشت می ‏شود.

      در گیلان، آذربایجان، اصفهان، لرستان، خوزستان و ... یا به عبارت بهتر، در همه جای ایران نیز به طور وسیعی کشت می ‏شود.

      بقراط، پدر علم پزشکی غرب، جو را به عنوان یکی از راه‏ های موثر در درمان بیماری‏ های حاد به کار می ‏برده است. بنابراین به نظر می ‏رسد که انتخاب جو در بین غلات انتخاب درستی است. دم‏ کرده‏های جو هنوز به نام "چای هیپوکرات" معروف است. تجربیات اخیر پزشکی نشان می ‏دهند که مواد تشکیل دهنده جو، خاصیت درمانی دارند. جو همچنین عملکرد درمان‏ های طبیعی را تسهیل نموده و بهبود می ‏بخشد.

      ترکیبات شیمیایی:

      جدول زیر مواد موجود در 100 گرم جو را نشان می ‏دهد:

                           

      مواد معدنی  

       وزن

      آب 

        11 گرم

      پروتئین                              

       8 گرم

      مواد نشاسته‏ای 

       78 گرم

      کلسیم 

               16 میلی گرم

      فسفر   

               189 میلی گرم

      آهن 

           2 میلی گرم

      سدیم  

           3 میلی گرم

      پتاسیم

              160  میلی گرم

      ویتامینB1                      

          12 میلی گرم

      ویتامین B2                            

         5 میلی گرم

      ویتامینB3                 

           3 میلی گرم

       

      جو حاوی انواع پُلی ساکاریدها نظیر نشاسته و دکسترین است. گیاهک جوانه جو حاوی ترکیبات روغنی از جمله اسیدهای چرب شامل: اسید استئاریک، اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک می ‏باشد. بنابراین از نقطه نظر مواد غذایی، بین دانه جو و دانه‏ های در حال رشد و جوانه زده آن تفاوت عمده‏ای می‏ باشد. جو به طور معمول به سه صورت در بازار عرضه می‏ شود.

      جو

      1- جو پوست نکنده که هنوز سبوس آن جدا نشده است.

      2- جو پوست کنده که پوست آن گرفته شده است.

      3- جو سفید که پوست و سبوس آن گرفته شده است و به نام "جو مرواریدی" معروف است.

      خواص جو

      جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص دارویی زیر است:

      1- غذایی بسیار مقوی است. جوشانده‏ی حاصل از مخلوط دانه‏های جو همراه با جوی دوسر و گندم ماده غذایی بسیار مقوی در درمان ضعف عمومی بدن است. جو دارای مقادیر بالایی از فسفر است و بنابراین برای وضعیت عصبی و فعالیت‏ های ذهنی بسیار مفید است.

      2- برای تخفیف درد مفید است.

      3- برای افراد مبتلا به نقرس مفید است.

      4- جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب، کم‏ خونی و سوءهاضمه است. جوشانده آن که در درمان کم ‏خونی به کار می‏ رود، بدین روش تهیه می شود: 20 گرم جو را در یک لیتر آب به مدت 7 ساعت حرارت ملایم دهید. البته این درمان برای تمام انواع کم‏ خونی ‏ها به کار نمی ‏رود و تنها موارد استفاده خاصی دارد.

      جو

      5- جو دارای پروتئاز و برخی مواد مفید دیگر می ‏باشد، بنابراین از سرطان جلوگیری می ‏کند.

      6- کلسترول خون را کاهش می‏ دهد.

      7- افراد سردمزاج، جو را باید با شکر بخورند.

      8- بیسکویت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می‏ برد. بهتر است به همراه آب میل شود.

      9- دانه‏ های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید به نام "هوردنس"، اثری مقوی بر قلب داشته و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می ‏رود.

      10- کشک‏الشعیر(کشک تهیه شده از شیره جو) برای مزاج‏ های گرم و اسهال‏ های صفراوی مفید است.

      11- برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو می ‏توان از کشک‏الشعیر استفاده کرد.

      12- ماءالشعیر برای درمان سل، زخم‏ های ریوی و سردرد مفید است.

      13- ماءالشعیر خو ‏ساز است و زود هضم می ‏شود.

      جو

      14- جو دارای خاصیت ضدالتهابی است و در سیستم ایمنی بدن و بهبود آنژین صدری و التهابات حفره‏ی دهان تا حدی موثر است.

      15- جو خاصیت ملین دارد، در موارد ابتلا به بیماری ‏های گوارشی؛ لوزالمعده، صفرا، مجاری ادراری و عفونت‏ های مخاطی بسیار مفید و موثر است.

      16- گلوتن موجود در جو، ماده‏ای نرم، سازگار و آرام بخش بوده و به علت آبدار بودن موجب رفع عطش شده و سبب انقباض عضلانی، اضطراب و تورم شکم هم نمی ‏شود.

      17- در طب سنتی، جو ماده محرک برای تولید شیر در زنان شیرده می ‏باشد. در سایر زنان نیز، جو باعث تعادل هورمون ‏های طبیعی بدن و تولید استروژن می‏ شود که رشد سالم سینه را به همراه دارد.

      روش تهیه محصولات مختلف جو

      سمنو یا مالت جو:

      جو را مانند دیگر غلات خیس کرده و در حرارت معتدل نگهداری می ‏کنند تا جوانه بزند. هنگامی که جوانه به حد معینی  می ‏رسد به آن "مالت" می‏ گویند، که دارای ویتامین فراوان است. از پختن طولانی مدت جوانه جو له شده ، سمنو حاصل می ‏شود.

      عصاره مالت جو:

      از جوشاندن مالت جو در آب و غلیظ کردن مایع حاصل در خلاء، عصاره مالت جو به دست می‏آید که دارای 60 درصد مالتوز، 10 درصد ساکاروز، 20 درصد دکسترین و مقداری مواد مغذی و ویتامین‏های B1 و B2 است.

      کشک الشعیر:

      جو پوست کنده را با آب مخلوط کرده و ‏آن ‏قدر می ‏جوشانند تا کاملا باز شود. سپس آن را له و صاف می ‏کنند به طوری که خود جو نیز داخل آب شود. کشک الشعیر شبیه آش جو می‏ باشد.

      ماءالشیعر:

      جو پوست کنده و پوست نکنده را خوب شسته و داخل آب جوش ریخته چند دقیقه می ‏جوشانند. آن را می‏ پزند تا جایی که دانه‏ های جو کاملا باز شود. بعد آن را با پارچه بدون این که له شود، صاف می‏ کنند و بعد از سرد شدن از آن استفاده می‏ کنند.


      آخرین ویرایش: - -

       
       
      لبخندناراحتچشمک
      نیشخندبغلسوال
      قلبخجالتزبان
      ماچتعجبعصبانی
      عینکشیطانگریه
      خندهقهقههخداحافظ
      سبزقهرهورا
      دستگلتفکر